Sunday, January 04, 2009

(SWE) Manchesters fans i skilda världar

Automatic Google Translation: http://tinyurl.com/9qgkub

Source: Dagens Nyheter, Sweden


Manchesters fans i skilda världar
Hos United gjorde fansen revolt mot den nye stenrike ägaren. Hos City välkomnas en arabisk mångmiljardär med öppna armar. Supportrarnas reaktion på kommersialiseringen av den engelska fotbollen tar sig olika uttryck i Manchester.

/content/1/c6/87/01/01/arabcity153.jpg
Foto: Jon Super/AP
Manchester Citys ägare från Förenade Arabemiraten hyllas på läktarna.

Premier League
• Downing begär att få lämna moderklubben
• "Jag behöver tre transferfönster"
• United aldrig hotat av Southampton
• Derby i Liverpool i FA-cupen
• Nottingham skickade ut City

Littorin i London
• Skit inte i traditionerna
• Viv banade vägen för svarta lirare
• Gummibollen Wright

Krönikor/inblickar
• Deco fixar ligasegern till Chelsea
• Inte ens Gud god nog för Chelsea

Reportage
• Indisk mångmiljardär ska se till att Chelsea får konkurrens
• Leeds på väg till finrummet igen

Fakta
• Premier League - detta har hänt

Länkar
• Spelprogrammet
• Premier Leagues officiella hemsida
• Arsenal
• Aston Villa
• Blackburn
• Bolton
• Chelsea
• Everton
• Fulham
• Hull
• Liverpool
• Manchester City
• Manchester United
• Middlesbrough
• Newcastle
• Portsmouth
• Stoke
• Sunderland
• Tottenham
• West Bromwich
• West Ham
• Wigan

Bevaka via mejl
Lägg till på MySpace
Lägg till på Facebook
Lägg till på del.icio.us
Vad är det här? Vad är detta?
Vad är det här?
Bloggat om artikeln

Bloggar på nätet som länkar till denna artikel.

Blogglänkar från Twingly
Twingly logoTwingly bloggsök
Blogga om den här artikeln
Om du kommenterar och länkar den här artikeln i din blogg, så kommer det inlägget att länkas till härifrån.

Pinga din blogg hos Twingly för att vi skall kunna hitta den.
Spårvagnen stånkar norrut från Manchester Piccadilly och når Bury en halv timme senare. Utanför den lokala puben är inför-matchen-snacket i full gång och här umgås fans från både hemma- och bortalaget. På vägen ner till Gigg Lane tätnar leden av röda tröjor. Här märks en och annan som vill visa sin sympati med Manchester United, men de flesta tröjorna är, även om de starkt påminner om storklubbens, fria från sponsortryck. Det är en tydlig markering från FC United och dess fans.

Hela klubbens existens är en protestaktion mot den utveckling deras älskade Manchester United genomgått. De känner sig rånade på sin klubb och beslutade sig för att starta en egen.

- Hur lång tid har du? svarar Phil Busby på frågan om varför han har kommit för att se mötet mellan FC United och Worksop Town i The Unibond League Premier Division.

Kvaliteten på fotbollen är fjärran från den som spelas på Old Trafford, men Phil Busby, som hade säsongsbiljett hos Manchester United i 36 år, säger att han har roligare på lördagarna här.

- Det roliga försvann på Old Trafford och det blev bara värre och värre. Det här är United för mig numera, säger Busby, som inte har något nära släktskap med den legendariske Unitedmanagern Matt Busby.

Liksom för så många andra av kärnsupportrarna blev Malcolm Glazers övertagande av Manchester United 2005 droppen som fick tålamodsbägaren att rinna över.

Utvecklingen där fansen kände sig utnyttjade av en klubb som mer och mer liknade ett globalt företag hade pågått sedan 90-talet, men en amerikansk affärsman som ägare för den engelska klubb de vigt stora delar av sitt liv åt blev för mycket för gänget på den klassiska läktaren Stratford End. De bildade en egen klubb för att försöka återskapa alla de ideal och ingredienser som gjort engelsk fotboll till vad den är.

- Det finns unga människor i dag som tror att engelsk fotboll började 1992, när Premier League skapades, säger Busby, som är en av drygt 2.000 åskådare denna lördag.

Han har sin tonårige son Peter vid sin sida och berättar att hans far brukade ta med honom till Old Trafford och att hans avsikt var att föra traditionen vidare med sin son, men de ständigt stigande biljettpriserna och svårigheterna att komma över säsongskort fick honom att ge upp. Det pussel han tvingades lägga för att han och Peter skulle kunna sitta tillsammans på Old Trafford var tidskrävande och kostade honom cirka 2.500 kronor per match.

Det kostar 80 kronor att sitta på långsidan på FC Uniteds matcher. Ungdomar under 18 betalar 25 kronor. För det får man, som Phil Busby uttrycker det, ingen Cristiano Ronaldo, men däremot sång och klassiska ramsor i drygt 90 minuter. Många av dem som sjöng på Stratford End har fortsatt karriären på Gigg Lane. Karl Marginson sjunger inte så mycket längre, för han har spelet att koncentrera sig på. Han är den klassiska Unitedsupportern som fått äran att vara manager för FC United och 37-åringen säger att det känns helt fantastiskt att representera Uniteds fans.

Matchen mot Worksop slutar 0-0 och Marginson konstaterar missnöjt att det var för många, långa bollar in mot ett storväxt försvar.

Annars kan de första fyra säsongerna för klubben, med tre uppflyttningar, inte beskrivas som något annat än en succé.

Marginson, som själv spelade för Macclesfield Town, har satt ihop ett lag som skulle kunna vara hämtat ur serietidningen Buster. Här finns allt från murare till folk som arbetar på revisionsbyrå och de tjänar en tusenlapp i veckan på sin fotboll.

Managern skakar på huvudet när brasilianaren Robinhos påstådda veckolön på 150.000 pund (drygt 1,6 miljoner) förs på tal.

- Hur kan en fotbollsspelare ha så mycket betalt? Det är helt verklighetsfrämmande. Här sysslar vi inte med underhållningsindustri, vi är en fotbollsklubb, säger Marginson.

I FC United råder total demokrati. Fansen äger klubben och röstar om alla viktiga beslut.

Enligt stadgarna ska man undvika ekonomisk exploatering så mycket som möjligt och försöka främja unga, lokala talangers fotbollsspelande.

- Titta på United på 90-talet. Unga, lokala killar som Giggs, Scholes och bröderna Neville fick chansen. Nu köps det bara in utländska stjärnor, säger Marginson.

Tröjtryckandet går på högvarv i klubbshopen vid Manchester City Stadium. R-O-B-I-N-H-O är bokstäverna som de allra flesta vill ha tryckta på de ljusblå tröjorna. Om det funnits arabiska kläder och huvudbonader till salu hade de förmodligen sålt bra de också.

Manchester Citys fans svävar på moln sedan det blev klart att klubben köpts av Shejk Sulaiman al-Fahim och hans Abu Dhabi Group. Över en i fansens ögon förtrollad natt blev City klubben i världen med de starkaste ekonomiska musklerna. För att markera den nya världsordningen såg al-Fahim till att det - för 350 miljoner kronor - stod Manchester och inte London på den flygbiljett som Robinho använde när han lämnade Madrid.

Resultaten har under hösten inte motsvarat förhoppningarna, men under transferfönstret i januari öppnas möjligheter att förstärka laget.

Under lång tid har Citys fans avundats ärkerivalerna Manchester Uniteds framgångar, men redan i fjol började de ljusblå vädra morgonluft. Klubben köptes av den före detta thailändske premiärministern Thaksin Shinawatra och in kom svenske managern Sven-Göran Eriksson och förde laget till en slutlig plats på övre halvan i Premier League efter bland annat två segrar över United. Även om det inte var gott nog för en ägare med osedvanligt lite tålamod.

Fans verkar inte bekymrade över att City fått sin tredje ägare på 15 månader. Och det spelar ingen roll att Shinawatra anklagats för korruption i sitt hemland.

- Så länge vi vinner med 6-0 får vem som helst äga klubben, säger David, en supporter som DN träffar strax efter en segermatch för City.

Mannen som styr Manchester Citys utveckling är Gary Cook, en före detta direktör på Nike, som anställdes redan under Shinawatratiden för att locka Nikespelaren Ronaldinho till City. Trots att han inte lyckades har Cook blivit kvar och i ett 83-sidigt dokument drar han upp riktlinjerna för Citys framtid, främst den som framgångsrikt företag. För om klubbledningen i FC United motsätter sig utvecklingen av fotbollen som en kommersiell produkt försöker Cook utveckla till den ett varumärke. Målet är att Manchester City i framtiden ska kunna erbjuda både varor och tjänster med sitt namn på: Citybilen, telefonkortet City, Cityburgare hos snabbmatskedjan med samma namn.

- Vi måste tänka globalt. Det är något som inte känns rätt när man ser oss i Peking, Bangkok eller Tokyo och ser "Fred Smith's rörmokare, ring 0161..." , sade Cook vid en presskonferens när ägarskiftet i klubben stod klart.

Han vill se den engelska fotbollen ta efter sättet som amerikansk idrott drivs på.

- Premier League ligger tio år efter när det gäller försäljning. Manchester United har bara skrapat på ytan, enligt Cook.

David Conn är journalist och författare. Han har bland annat skrivit böckerna "The beautiful game?" och "The football business", som båda betraktar vad som hänt med engelsk fotboll sedan Premier League startades, sedan tv-bolagen började pumpa in miljarder och klubbarna blev aktiebolag. Conn beskriver hur klubbägarna blivit rika och hur många av världens bästa spelare hamnat i Premier League, men menar att det många gånger skett på bekostnad av fans som inte har råd att gå på matcherna, mindre klubbar vars existens hotas och på gräsrotsfotbollen, som inte får tillräcklig del av det överskott som Premier League skapar.

Conn säger att kontrasterna mellan det som händer i Manchester är slående och att Citys nya ägare i princip använder en engelsk fotbollsklubb för att göra reklam för Abu Dhabi.

- Förmodligen kommer vi att få se fler ägare från Mellanöstern och Asien, säger Conn, som inte tror att Premier League behöver påverkas lika mycket som andra branscher av finanskrisen.

David Conn välkomnar kulturministern Andy Burnhams uttalande nyligen, där han bad FA och Premier League se över hur man bäst ska vårda fotbollen i landet i framtiden.

Liksom ministern är David Conn orolig för att kommersialiseringen av sporten gör att den riskerar att förlora kontakten med de supportrar som Conn menar skapat dess historia och gjort den till vad den är.

Jens Littorin, DN:s korrespondent